سنباده پرداخت کاری

۵ بازديد
محصولاتی هستند که از نظر جنس شباهت بسیار زیادی با کاغذ دارند، اما در سطح رویی خود دارای موادی با قدرت سایندگی بالایی هستند و می توانند در تولید، تمیزکاری، پرداختکاری و شکل دهی به محصولات مختلف نقش داشته باشند. این سطوح سختی بسیار بالایی دارند و در طرح و صیقل دادن هر سطحی، از سنگ و چوب، تا شیشه کاربرد دارند. اهمیت بسیار بالای استفاده از سنباده در صنایع آن را به یکی از مواد اولیه اصلی برای پیشبرد فعالیت های اقتصادی تبدیل کرده و موجب افزایش محبوبیت آن گردیده است.
سنباده پرداخت کاری جزو کاربردی ترین ابزار آلاتی است که در صنایع مختلف از جمله شیر آلات بهداشتی، ساخت قطعات آلومینیومی، یراق آلات، دستگیره، قطعه سازی خودرو و… کاربرد دارد. این محصولات در واقع خانواده ای از سنباده ها می باشند که به صورت کمربند شکل یا همان فرم تسمه، دو سر آن به یکدیگر اتصال پیدا می کند و بر روی دستگاه مخصوص به خود نصب می شود.
از کاربردهای سنباده های نواری می توان به پرداختکاری و صیقل دادن سطوح مختلف اعم از فلزات آهنی و غیر آهنی (برنج، مس و…) چوب، چرم، استیل ضد زنگ، استیل نرم، چدن، آلومینیوم، تیتانیوم، آلیاژ های متخلخل، مواد پلاستیکی و سنگ مرمر، شیشه، کریستال، سطوح سخت و دارای منحنی و… اشاره نمود.
سنباده نواری
انواع سنباده
از نظر ماهیت یا به شکل نوارهای کاغذی هستند و یا ماهیتی پودری دارند، البته نمونه هایی از آنها نیز وجود دارد که در ترکیب با رنگ ها قرار دارند و علاوه بر پولیش و سایش، امر رنگ آمیزی را نیز انجام می دهند. در ادامه سه نوع از سنباده های کاغذی شکل معرفی و بررسی شده اند.
  • سنباده رولی
    مقرون به صرفه ترین گزینه برای خرید، سنباده های رولی هستند، زیرا می توان آنها را به شکل متری خریداری نمود. نحوه خرید آنها بیشتر مناسب کارگاه ها و مراکز صنعتی کوچک است، اما امکان تهیه و استفاده در منازل نیز وجود دارد.
  • نمونه های نواری
    این محصولات برش های کوچکتری از سنباده های رولی هستند و از لحاظ ویژگی های شیمیایی و ساختار، تفاوتی با نمونه پیشین ندارند.
  • محصولات دیسکی
    برش های گرد و یا بیضی شکلی هستند که از محصول اصلی به وجود آمده اند. این نوع از محصولات را می توان از طریق دستگاه های مخصوص پرداختکاری نیز مورد استفاده قرار داد.
نحوه نگهداری از سنباده نواری
اغلب صنعتگران و فعالان صنایع، به واسطه نیازمندی همیشگی و انبوه به محصولات موردنظر، نسبت به خرید سنباده آن هم بطور عمده اقدام می نمایند، بر همین اساس لازم است با روش های نگهداری صحیح آنها نیز آشنا باشند تا محصولات دچار افت کیفیت و کارایی نشوند و برای مدت زمان طولانی سالم و قابل استفاده باقی بمانند.
سنباده زبر
تاثیر رطوبت
پارچه پشت محصول و نوع رزین آن نسبت به تغییرات آب و هوایی و شرایط رطوبت محیطی حساسیت هستند. در صورتی که رطوبت بیش از اندازه باشد، خاصیت سنباده ها را تحت تاثیر قرار می دهد و از کارایی آنها می کاهد، بر همین اساس بهتر است آنها را در محیط های خشک و دور از رطوبت نگهداری کنید.
نوسانات شرایط محیطی می تواند آسیب جدی به رزین سنباده های نواری وارد کند. رطوبت شدید این امکان را به وجود می آورد تا ساختار برخی از چسب ها خمیری شکل شود، به همین خاطر در زمان استفاده از مدل های نواری و کشیدن آن بر روی قطعه، سریع پر می شوند و یا امر پرداختکاری را به خوبی انجام نمی دهند. ریزش دانه های سنباده نواری دیگر مشکلی است که در پی رطوبت رخ می دهد.
درست است که گفتیم از قرار دادن محصول در محیط های مرطوب خودداری کنید، اما نباید آنها را نیز در مکان های بسیار خشک قرار داد. در صورتی که محل نگهداری سنباده های نواری بیش از اندازه خشک باشد، ترد و شکننده می شوند و شکل و ظاهر اولیه خود را از دست می دهد. مناسب ترین دما برای نگهداری از آنها نواری بین ۱۸ تا ۲۶ درجه سانتی گراد است. همین طور رطوبت محیط نگهداری از محصولات شما باید بین ۳۵، ۴۵ و ۵۰ باشد، البته این مسئله آنچنان قابل اندازه گیری و رعایت نیست اما اگر شرایط بررسی آن را دارید، حتما نسبت به انجام آن اقدام نمایید.
نگهداری از سنباده
نکته مهم این است که در نگهداری از سنباده ویژگی های بسته بندی آن را نیز در نظر داشته باشید و بسته به نوع آنها محل و ویژگی های انبار خود را انتخاب کنید.
انواع سنباده نواری بر اساس گریدبندی
محصولات مورد نظر بر اساس نرمی و سفتی، قدرت سایش و طول عمر در دسته بندی هایی قرار داده می شوند که به گرید شهرت دارند، از این رو لازم است خریدار نسبت به آن آگاهی مناسبی داشته باشد در امر انتخاب دچار اشتباه نشود. برخی از گرید بندی های مرسوم به شرح زیر هستند:
  • سنباده پوساب
    محصولات بالای گرید ۱۰۰۰ که کاربرد عادی دارند و عموما نیز به شکل برگه ای عرضه می شوند تا در منازل، کارگاه ها و محیط های تعمیراتی استفاده شوند.
  • سنباده های خیلی نرم
    محصولات دارای گرید بالای ۳۲۰ که در مرحله نهایی استفاده می شوند. از نمونه های آنها می توان به سنباده پولیش کاری خودرو اشاره داشت.
سنباده متری
  • سنباده های نرم
    بازه گرید ۱۲۰ تا ۲۲۰ را تشکیل می دهند و برای پرداختکاری فلزات تزئینی نظیر برنج و مس کاربرد دارند و در تولید شیرآلات و لوستر مصرف می شوند.
  • سنباده متوسط
    گرید مابین ۶۰ تا ۱۰۰ را با نام سنباده های متوسط می شناسیم که برای شروع فرایند پولیش کاری هستند.
  • زبر
    در شکل دهی و صیقل دادن سطح اصلی کار کاربرد دارند و از گرید ۴۰ الی ۵۰ بهره مند هستند.
  • سنباده بسیار زبر
    گرید ۱۶ تا ۳۶ را در بر می گیرند. استفاده از این محصولات به دلیل زبری بسیار زیاد، دارای محدودیت های زیادی است و به مهارت بسیار بالایی نیز نیازمند است.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.